Välj en sida

Häromdagen satt jag och funderade. Säljare måste vara den tryggaste yrkesgruppen som finns. Naturligtvis kan en resultatbaserad lön vara stressande för människor och det är inte för alla men behovet av säljare kommer aldrig att försvinna. Utmaningen ligger mycket hos arbetsgivaren som måste försöka skapa en långsiktig miljö för de anställda. Tyvärr så förknippas många säljyrken med oseriös försäljning, oftast via telefon. Det är nog här problemet ligger; Det är enligt många fint att vara utesäljare, alltså sälja genom fysiska kundbesök. Men i ärlighetens namn, det finns inget samband mellan oseriös och telefonförsäljare. Inte mer oseriös än en säljare som besöker sina kunder. Det finns heller inte en direkt koppling mellan en viss personlighetstyp och telefonförsäljare respektive utesäljare. Frågan är snarare: – Kan en utesäljare sälja på telefon i exempelvis Coronatider, då det krävs att arbeta på distans? Jag skulle spontant, med vissa undantag, säga -Nej. Detta får mig också att tro att en säljare som kan sälja via telefon, eller på annat digitalt vis, nästan alltid är en bättre säljare än den traditionella utesäljaren.

En utbildning!

Jag ser säljyrket som en utbildning i att hantera olika människor, olika personlighetstyper. Det handlar om att ha ett genuint intresse för kundens bästa, samtidigt som affären måste bära sig. Exempelvis gäller detta försäljning och säljare inom telekom. Säljaren måste engagera sig i att förstå kundens behov. Detta ska säljaren lära sig att göra över telefon och det kräver erfarenhet och kompetens. Det handlar inte om att låta kunden köra kvar på samma lösning, det handlar om att hela tiden försöka få kundens verklighet att bli bättre. Missar du samtal i din lilla växel? Det kostar multum för ett företag att förlora potentiella kundintäkter på grund av missade samtal. Då gäller det att det finns en duktig och engagerad säljare som kan lösa detta för kundens räkning. Det är inte kundens ansvar att se till att ha den bästa lösningen, det är säljarens och leverantörens.

Vad är då exempel på en bra arbetsgivare?

Det är den arbetsgivaren, det företaget som har rätt kultur i sin organisation. Där man säljer ett mål, en tanke, snarare än bara en produkt. Företaget måste ha högt i tak men klara förhållningsregler. Chefer måste flytta på sig och jag kan inte betona detta nog: – Man kan inte ha människor som bevakar sin nuvarande position. Hur ska då människor kunna komma underifrån och växa? Jag träffade Mario Persi, VD på Telisol, en stor arbetsgivare som erbjuder just säljjobb i Kristianstad, (Skåne). Telisol har flera människor som arbetat som innesäljare på Telisol i mer än 5 år! 5 år, då har man lyckats med något. Människor trivs, utvecklas, trots att de blir lite smutskastade av sin omgivning just på grund av deras yrkesval. Det är imponerande, enligt mig.

Finalen!

Avslutningsvis så borde jag väl säga: – Telefonförsäljare, sträck på er! Var stolta! Det är ni som generar intäkter och omsättning till era företag. Hur bra produkten än är så säljer den sällan sig själv, alltså utan er! Det är dessutom ni som ser till att ekonomin snurrar och att vi undviker lågkonjunktur när vårt samhälle är som mest sårbart… Tack!